S-ar crede că stările depresive nu se transmit de la o persoană la alta, însă un nou studiu sugerează contrariul.

Potrivit unei cercetări publicate în “Clinical Psychological Science”, deşi cei mai mulţi oameni văd depresia ca fiind  rezultatul unui dezechilibru chimic, contextul social şi modul în care o anumită persoană percepe lumea înconjurătoare influenţează evoluţia afecţiunii.

“Modul în care gândeşti este un factor de risc în depresie”, arată autorul cercetării, Gerald Haeffel, profesor de psihologie la Universitatea Notre Dame.

Haeffel şi colegii săi au decis să studieze o perioadă de tranziţie, în care subiectul cercetării să fie mai predispus la schimbări ale dispoziţiei, astfel încât s-au raportat la începutul vieţii de student, un moment stresant pentru cei mai mulţi.

Cercetările anterioare arătau că depresia îşi făcea apariţia mai ales în rândul elevilor de liceu, dar şi schimbările majore intervenite în rutina cotidiană declanşau dezvoltarea unei astfel de tulburări.

La studiu au participat 108 studenţi, dintre care 42 erau băieţi, iar 66 erau fete. În prima lună de facultate, studenţii au completat un chestionar online în care ofereau detalii cu privire la modul în care gândesc, rezistenţa şi expunerea la situaţii stresante şi simptome ale depresiei. Au fost apoi chestionaţi din nou : prima dată după trei luni, iar a doua oară după şase luni.

Cercetătorii au făcut şi distincţia între cele două tipuri de stări experimentate de tineri. În primul caz, aceştia se concentrau mai ales pe gândurile negative şi tindeau să îşi împărtăşească unul altuia aceste idei. În al doilea caz, sufereau de deznădejde, stare care nu se răspândea în interiorul grupului.

În schimb, studenţii îşi vorbeau unul altuia despre gândurile negative pe care aveau, deprimarea devenind astfel contagioasă.

Pe de altă parte, studiul arată că şi gândirea pozitivă îi poate influenţa pe ceilalţi. “Cei care aveau un coleg de cameră optimist au început ei înşişi să gândească pozitiv”, a arătat Haeffel.

Cercetarea nu a reuşit totuşi să arate ce anume făcea ca unul dintre cei doi colegi să se impună în faţa celuilalt şi să îl influenţeze.