Pacienţii călătoresc tot mai mult pentru tratamente medicale, atât în propria ţară, cât şi peste graniţe. Într-adevăr, turismul medical a devenit o piaţă de miliarde de dolari, implicând o varietate de decizii privind sănătatea, tratamentele medicale şi chirugicale sau retragerea din activitate. Pentru pacienţi, costurile reduse pentru anumite proceduri şi timpul de aşteptare redus chiar şi pentru servicii asigurate acasă fac turismul medical o alegere atractivă. Fenomenul a fost intensificat de uşurinţa deplasării, de recunoaşterea crescută a competenţei furnizorilor de servicii pentru sănătate în economii în curs de dezvoltare şi de abundenţa tot mai mare a informaţiilor legate de sănătate disponibile pe internet.

Impact

Turismul medical recompensează clinicile private, ajutând la crearea sistemelor duble de servicii pentru sănătate, atât în ţări dezvoltate, cât şi în curs de dezvoltare.

Moda turismului medical va sprijini clinicile mari care pot să-şi facă publicitate mai eficient.

Astfel de companii se vor dezvolta şi prin achiziţii peste hotare.

Un sistem „nod şi spiţe” va câştiga teren, iar furnizorii vor trimite pacienţii de la clinici periferice mici către spitale mari specializate.

Ce urmează

În timp ce planurile de asigurări de sănătate oferite de angajatori vor intensifica turismul medical local pe unele pieţe pe termen scurt, pe termen mediu va fi o cerere crescută din partea consumatorilor individuali. Separat, costurile în creştere pentru servicii pentru sănătate pentru persoane şi guverne care deja se confruntă cu mari dificultăţi financiare ar putea face ca cetăţenii economiilor dezvoltate, mai ales pensionarii din perioada exploziei demografice, să aibă acces mai greu la unele tipuri de tratament din ţările lor de origine. Alături de recunoaşterea sporită a calităţii tratamentelor disponibile în spitalele bine clasate şi în alte centre de pe mai multe pieţe emergente, acest lucru va sprijini dezvoltarea turismului medical internaţional.

Analiză

Turismul medical este o industrie mare care se dezvoltă rapid. Deşi nu există cifre exacte, piaţa globală a fost estimată la aproximativ 20-35 miliarde de dolari a€“ care includ doar costurile medicale pentru aproape 7 milioane de pacienţi şi însoţitorii lor pe plan global, dar nu şi cheltuielile lor pentru transport şi cazare.

20-35 mld. USD Mărimea estimată a pieţei globale care include doar costurile medicale

Cotele de dezvoltare pentru această industrie variază mult pe regiuni. Estimările pentru ultimii ani indică o expansiune de 26% pentru Asia, care e destinaţie principală pentru astfel de centre de turism medical, precum Insulele Filipine, India, Tailanda, Malaezia şi Singapore.

Context mai larg

Evoluţia turismului medical e parţial o reacţie a diverselor dezvoltări în industria sănătăţii şi în economii avansate, care includ:

Dificultăţi financiare. În timp ce datoriile mai mari şi deficitele financiare erau deja o problemă pentru multe ţări dezvoltate înainte de criza financiară globală, reacţiile la aceasta au mărit presiunea asupra finanţelor publice în multe economii, determinând guvernele să caute soluţii pentru reducerea cheltuielilor pentru sănătate.

Costuri tot mai mari pentru sănătate. Tehnologia şi produsele farmaceutice tot mai costisitoare au crescut cheltuielile pentru sănătate în economiile dezvoltate, atât pentru furnizorii de stat, cât şi cei privaţi.

Pensiile şi speranţa de viaţă. În timp ce speranţa de viaţă continuă să crească şi societăţile îmbătrânesc, deficitele financiare şi rentabilitatea scăzută a investiţiilor aduc presiuni atât pensiilor publice, cât şi celor private, creând stimulente pentru a găsi alternative de servicii pentru sănătate la costuri mai mici.

Aceşti factori sunt însoţiţi de posibilitatea reducerii timpului de aşteptare înainte de o procedură şi de rolul internetului în oferirea de informaţii despre servicii pentru sănătate peste hotare. Într-adevăr, mare parte din publicitatea pentru turismul medical e realizată pe internet şi alte forme de reclamă „netradiţională”, inclusiv pe cale orală sau recomandări.

Procedură şi destinaţie

Se estimează că 20% din cei care caută servicii medicale sunt din Statele arabe din Golf. Naţionalităţile pacienţilor par să se coreleze cu tipul de procedură – şi destinaţia. De exemplu, în 2010, Ministerul Turismului din India a declarat că turiştii medicali din Mumbai veneau în special din Africa (51%) şi din Orientul Mijlociu (35%), doar un mic procent fiind reprezentat de Statele Unite sau Europa.

Pentru procedurile mai puţin complicate sau mai puţin invazive, precum cele stomatologice, cei mai mulţi pacienţi tind să călătorească din locuri aflate aproape de destinaţia turismului medical. De exemplu, compania Millennium Research Group a estimat că Europa de Est va înregistra o creştere semnificativă a procedurilor de implanturi dentare, deoarece atrage „turişti stomatologici” din Germania, Anglia şi Franţa. Separat, potrivit unui raport din 2009 realizat de Universitatea din California, Los Angeles, aproximativ 952 000 de adulţi doar din statul California au trecut graniţa spre Mexic pentru servicii medicale, stomatologice sau pentru prescrieri medicale.

Controverse

Controversele sunt multe în turismul medical – în special în ceea ce priveşte călătoriile pentru proceduri care ar putea să nu fie disponibile (sau chiar legale) în ţările de origine ale pacienţilor. Însă astfel de proceduri au creat sub-pieţe specifce în cadrul turismului medical, inclusiv pentru:

Controversele sunt multe în turismul medical

  • turismul de reproducere, când familiile caută tratamente pentru fertilitate în străinătate;
  • turismul pentru mame-surogat, când familiile caută o persoană străină să poarte sarcina;
  • turismul de transplant, când pacienţii fac transplanturi de organe în ţări în care cetăţenilor străini le e permis să le cumpere;
  • turismul de avort, când femeile din ţări în care legislaţia e restrictivă merg în alte circumscripţii teritoriale pentru avort;
  • turismul de schimbare de sex, când oamenii caută acest tip de operaţie chirurgicală în alte locuri – de obicei la preţ redus, deoarece intervenţia chirurgicală nu este inclusă în asigurarea de sănătate; şi tratamentele cu celule stem, când pacienţii vor să aibă acces la aceste proceduri relativ noi, unde sunt legale şi disponibile.

Oportunităţi economice

Având în vedere oportunităţile de dezvoltare economică pe care le aduce această modă, multe guverne s-au implicat activ în promovarea turismului medical, oferind stimulente economice:

India are contracte neimpozitate pentru investiţii în spitale şi vize speciale pentru turism medical pentru pacienţii străini.

Insulele Filipine au dezvoltat zone economice pentru turism medical/ de pensionare.

Guvernul sud-coreean are o agenţie – Institutul coreean pentru dezvoltarea industriei sănătăţii (Korea Health Industry Development) – care menţine non-stop contactul cu turiştii medicali pentru întrebări şi plângeri.

Cazul UE

În 2011, Parlamentul European a adoptat un regulament pentru ţările din bloc să primească pacienţii de peste graniţe din alte state membre – inclusiv reguli privind plata furnizorilor. Această acţiune ar putea încuraja intensificarea traficului peste graniţe pentru servicii pentru sănătate şi ar putea crea un mediu în care furnizorii de servicii medicale din cadrul UE să intre în competiţie pentru pacienţi.  Rezultatele acestui experiment vor crea probabil mai multe oportunităţi pentru dezvoltarea afacerilor – şi în consecinţă să apară cele mai bune practici medicale, precum şi lecţii din care să înveţe şi alte ţări.