Legislația complicată și fiscalitatea limitează creșterea economică, se arată într-un studiu privind percepția mediului de afaceri asupra economiei, comandat de Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) și realizat de TNS CSOP pe un eșantion de 500 de firme.

Am considerat că este nevoie să inventariem cu precizie percepția firmelor despre evoluțiile economice. Dincolo de ceea ce deja știm, am considerat că este momentul ca discuția despre economie să aibă la bază o cercetare de piață solidă”, a declarat luni, într-o conferință de presă, președintele CCIR, Mihai Daraban.

Firmele manifestă un optimism moderat pentru 2015, dar există câteva zone critice care limitează dezvoltarea economiei. Între acestea, nivelul foarte ridical al fiscalității, legislația incoerentă și stufoasă, care conține multe prevederi inutile, învechite sau împovărătoare, incoerența dintre instituții, inclusiv pentru că acestea nu au bazele de date corelate, corupția din administrația publică și starea educației naționale care nu reușește să pregătească specialiștii de care are nevoie economia reală”, a completat Daraban.

Astfel, potrivit studiului prezentat de președintele Camerei de Comerț:

  • Peste 80% dintre companii reclamă legislația instabilă și nivelul ridicat al fiscalității, urmate de starea infrastructurii rutiere drept aspectele cu cel mai mare impact negativ asupra activității lor.
  • 58% dintre companii consideră că statul menține numeroase reglementări inutile si costisitoare.
  • 63% dintre reprezentanții companiilor cred că un factor puternic negativ asupra activității lor este reprezentat de corupția din administrație. De asemenea, un procent similar apreciază activitatea DNA.
  • 87% dintre companii doresc să interacționeze cu un singur organ de control, după model german.

Statul are de luat o serie de măsuri pentru a-și crește eficiența. E nevoie de corecții, de îmbunătățiri, de o mai bună corelare și planificare. Noi credem că dacă statul ar reuși să implementeze aceste corecții, creșterea economică va fi una și mai puternică decât cea estimată. De asemenea, după cum veți vedea, statul trebuie să iasă puternic în afară pentru promovarea produselor românești. Este un lucru la care noi ținem în mod special – promovarea în forță a exporturilor”, a adăugat Mihai Daraban.