Când Traian Băsescu a postat pe Facebook renumita înregistrare prin care “părăsea” formațiunea democrat-liberală, nu puțini au fost cei care au clocotit de indignare. Unii au privit gestul cu un dispreț suveran, alții l-au caracterizat drept nevroză, iar cei mai mulți s-au plâns de cămașă, de vestă și de perdeaua din fundal. Cert este că a fost unul dintre cele mai populare mesaje ale unui politician roman și a fost difuzat pe Facebook.

Nu se știe câți membri PDL l-au scos atunci pe șeful statului din “lista de prieteni”, dar mesajul a avut ecouri nebănuite. Nu mai departe de aseară, a ajuns și la urechile lui Daniel Funeriu, a cărui scrisoare de adio adresată conducerii PDL a făcut furori.

Deși nu a devenit virală, scrisoarea lui Funeriu a fost îndelung mediatizată. Un moment destul de puțin savuros, în comparație cu prestația prezidențială, dar reprezentativ. Ne arată că o parte a bătăliei politice din țara noastră se desfășoară, deja, pe Facebook. Și, culmea!, este mediul ideal pentru așa ceva.

Iată și câteva recomandări, pentru cei care sunt la început:

  1. Spune-mi ce prieteni ai, ca să-ți spun cine ești! Traseismul politic e mult mai greu de identificat pe Facebook, dar simplu de sugerat. Adaugă în lista de prieteni mai mulți membri de la formațiunea din care vrei să faci parte și vei transmite un mesaj puternic. Mai mult, ignoră orice status sau postare venită din partea partidului tău.
  2.  Nu subestima puterea muzicii! Orice melodie transmite o idee care îți e pe plac trebuie să apară și pe profilul tău. Ai câștigat alegerile? “We Are The Champions” merge de minune. Te simți bine în pielea ta și vrei să inspiri încredere? Julie Andrews a făcut carieră cu “I Feel Pretty”. Ai, dimpotrivă, o zi proastă și adversarul te-a desființat în direct, la orele de maximă audiență? Simplu: “I Will Survive”, de la Gloria Gaynor, este exact ce îți trebuie.
  3. Imaginea contează, iar vestă și cămașă nu îți poți permite să porți decât dacă ai ajuns deja în funcția supremă în stat. Pentru ceilalți, care încă mai au multe de arătat, fotografiile trebuie alese cu o atenție sporită. În primul rând, ai grijă să apari mereu alături de persoane cu prestanță sau, dimpotrivă, de cetățenii cărora le-ai schimbat viața. Nu fi pițipoancă și nu posta fotografii din cluburi, decât dacă te cheamă Radu Mazăre.
  4. Ai grijă la ce dai “Like”! Poate că postezi de trei ori pe zi citate inspirate din Ghandi și ai o fotografie de profil în care, ca să vezi, un simpatizant te-a surprins fix în momentul în care te costumai în Moș Crăciun pentru copiii nevoiași, dar dacă începi să dai “Like” în stânga și în dreapta (n.a.: spectrului politic), iar 70 dintre cele 71 de pagini cărora le ești fan sunt cu actrițe care fac plajă la nudiști, nimic nu te mai poate salva.
  5. Lauda de sine… este unul dintre motivele pentru care oamenilor le place să socializeze pe Facebook. Dar în politică lucrurile sunt ușor mai nuanțate. Ai voie să te lauzi, cât timp renunți la “eu” și îl înlocuiești cu “noi”. Dacă vrei neapărat să ieși în evidență, lasă-i (sau convinge-i) pe alții să vorbească despre tine. În niciun caz nu vorbi despre tine la persoana a treia, pentru că poți fi suspectat de tulburări de personalitate.
  6. Pe Facebook, oamenii vor să se recreeze. Oferă-le și puțin divertisment, dar ai grijă să fie de bun gust! Noi, cetățenii de rând, îi putem ierta unui politician o fotografie cu două pisici în poziții acrobatice, o replică amuzantă dintr-un film deștept i-ar asigura chiar votul unora și o anecdotă din viața reală ar fi chiar simpatică. Dar cu siguranță nu le vom ierta: bancurile porcoase, glumele pe care nu le putem înțelege, ironiile la adresa problemelor serioase ale societății. Altfel spus, să nu încerci să râzi de victimele atentatului din Boston, ale inundațiilor, de pensionari, de copii orfani și, în general, nu aborda nicio problemă pentru care nu ai o soluție. Dacă nu ai simțul umorului, angajează pe cineva să se ocupe de asta.
  7. În sfârșit, trecem și la ce ne interesa. Anunțurile importante, de tipul: “Adio, PDL!” –  mulți s-au prins că este o modă și refuză să treacă sezonul fără să se înscrie în linia tendințelor. În primul rând, atitudinea contează. Postează un mesaj original și pasionat – “Adio, PDL” este la modă acum, dar nu te limita doar la asta. Încearcă și: “Hasta la vista, (a se completa cu numele partidului)!” sau, dacă nu ai inspirație, poți recurge la ceva sonor, dar plăcut: “Time To Say Goodbye”, în interpretarea celebrilor Andrea Bocelli și Sarah Brightman ar trebui să funcționeze.