Președintele PDL, Vasile Blaga, și vicepreședintele PDL, Raluca Turcan, au lansat, miercuri, la Sibiu, strategia PDL în domeniul educației, document axat pe mai multe măsuri de sprijinire a învățământului, de la posibilitatea unor deduceri pentru firmele care școlarizează elevi în domeniul unor meserii, la introducerea de tichete cu care părinții să acopere costurile unor programe de tip after school.

Lansarea documentului a fost una inedită, într-o hală a firmei germane MAN, unde se desfășoară un program public privat de specializare a elevilor în meserii tehnice. PDL, prin vocea Ralucăi Turcan, a criticat anterior Guvernul Ponta acuzându-l că nu a făcut niciun efort pentru o mai bună corelare a sistemului de învățământ cu piața muncii, care reclamă nu posesori de diplome, ci posesori de competențe.

Obiectivul strategic definit de PDL în document este acela al corelării tuturor formelor de învățământ cu piața muncii pentru a crește rata de ocupare în condițiile unui șomaj în creștere, mai ales în rândul tinerilor. Chiar și ministrul USL al Muncii, Mariana Câmpeanu a declarat pe 5 mai că șomajul în rândul tinerilor a ajuns la 24%, de 4 ori mai mare decât în rândul populației adulte.

De asemenea, potrivit documentului prezentat de Vasile Blaga și Raluca Turcan, PDL are ca obiective scăderea ratei abandonului școlar de la 17 la 11%, creșterea procentului de absolvenți de studii superioare cât mai aproape de ținta de 40% a Uniunii Europene, precum și creșterea participării a adulților în cadrul sistemului de învățare continuă (lifelong learning) la 15%.

PDL propune ca pregătirea asigurată de Stat cadrelor didactice să fie una continuă, iar stimularea financiară a performanţei să fie mai clară și transparentă.

În privința dezvoltării infrastructurii școlare, PDL consideră necesare completarea dotărilor tehnice ale școlilor, dezvoltarea infrastructurii nefinalizate, modernizarea bazelor sportive ale unităților școlare precum și implementarea programului de conectare la internet cu bandă largă a tuturor unităților școlare.

PDL mai solicită încurajarea alimentaţiei sănătoase şi diversificate în şcoli prin programul “Masă la Şcoală” și introducerea tichetului lunar de 100 de lei pentru programul “Şcoală după Şcoală” prin care părinții ar putea chita costul serviciilor de supraveghere şi educare a copiilor după orele de şcoală.

Pentru construcție de creșe și grădinițe, PDL a definit și un proiect pentru încurajarea parteneriatului public – privat, unde statul participă cu minim 30% din investiţie şi acordă unele facilităţi fiscale pentru investitori.

PDL consideră, de asemenea, esențială pentru creșterea calității educației introducerea unui pachet de stimulare financiară pentru tinerii care vor să se angajeze în sistemul de învățământ. Pachetul trebuie să includă, printre altele, subvenţionarea achiziţionării revistelor de specialitate, abonamente la baze de date utile sau decontarea reală a abonamentelor pentru transportul în comun folosit de profesori.

Școlile profesionale trebuie să devină ateliere de formare a bunilor meseriași, se mai arată în documentul PDL.

În context, PDL va propune un proiect de lege pentru modificarea codului fiscal pentru încurajarea implicării mediului privat în dezvoltarea învăţământului profesional. Dacă proiectul va fi adoptat, practic, un angajator va putea alege să finanțeze studiile unor elevi care urmează școala profesională, pentru specializarea lor într-un domeniu în care are nevoie de oameni calificați. Banii ar urma să fie deduși din impozitul pe profit, conform unor programe de stimulare similare existente în Occident, mai ales în Germania.

Primul ministru Victor Ponta a afimat, pe 10 iunie, că și USL dorește să pună accent mai mult, în viitor, pe dezvoltarea școlilor profesionale, așa cum opoziția ceruse în repetate rânduri. “Sistemul german de educație, învățământul vocațional și profesional este mult avansat, cu mine se află ministrul Cercetării, domnul Costoiu, și vreau să beneficiem de experiența germană și austriacă și ușor, ușor să avem în cât mai multe licee din România o pregătire profesională mult mai tehnică și mult mai solidă decât avem acum”, a spus Victor Ponta, într-o intervenție la Antena 3. Opoziția, prin vocea vicepreședintele PDL, Raluca Turcan, atacase anterior, în numeroase rânduri “lipsa de preocupare a  USL față de învățământul profesional”, spunând că “în loc să fie așezat la temelia competitivității industriale, a ajuns să fie finanțat și organizat ca o formă alternativă la eșecul evaluărilor.”