Ministrul delegat pentru Relațiile cu Românii de Pretutindeni, Dan Stoenescu, declară, într-o postare pe Facebook, că este dezamăgit că în regiunea Odesa (Ucraina) copiii români studiază încă după manuale de limbă moldovenească și consideră că divizarea artificială între români și moldoveni, începută încă din vremea țaristă, trebuie să înceteze, transmite Agerpres.

„Sunt dezamăgit că în secolul XXI copiii români din regiunea Odesa (Ucraina) încă studiază după manuale de limbă ‘moldovenească’. Dorim să se înceteze divizarea artificială între români și ‘moldoveni’, o divizare artificială care a început încă din vremea țaristă, a fost accentuată pe timpul lui Stalin și a continuat în timpul Uniunii Sovietice și, din păcate, chiar și după căderea URSS”, a arătat ministrul Dan Stoenescu, pe rețeaua de socializare, acolo unde a postat și două fotografii cu un manual de limbă „moldovenească”.

Acesta și-a exprimat speranța că va avea loc unificarea programei școlare pentru elevii români din întreaga Ucraină și a punctat că aceasta este o țară prietenă, iar viitorul comun în Europa impune noi perspective.

„Îmi exprim speranța că parte a procesului privind desovietizarea și decomunizarea în Ucraina va fi și unificarea programei școlare pentru elevii români din întreaga Ucraină, inclusiv din regiunea Odesa. Ucraina este o țară prietenă, iar viitorul nostru comun în Europa impune noi perspective care să fie o bază solidă a unor relații strânse și trainice”, a conchis ministrul delegat pentru Relațiile cu Românii de Pretutindeni.

Reprezentanții românilor din regiunea Odesa au semnalat în repetate rânduri problema învățământului în limba română din Ucraina, care este divizat în învățământ în limba română pentru școlile din comunitățile cu populație majoritară românească din regiunile Cernăuți și Transcarpatia, și în învățământ într-o limbă „moldovenească” pentru școlile din Sudul Basarabiei, regiunea Odesa și au solicitat unificarea celor două programe de învățământ existente.