Ministerul Economiei și Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) vor pune la punct un sistem de promovare a exporturilor și vor urmări creșterea numărului consilierilor economici pe care România îi are în prezent în străinătate, a declarat joi ministrul de resort, Constantin Niță, la o conferință de profil.

Noi avem o reţea formată din 83 de consilieri economici, este extrem de puţin, pentru că foştii mei colegi miniştri din spate au considerat că trebuie să reducem nu personalul din România, ci personalul de afară. Consecinţa este aceea că nu poţi să satisfaci la un moment dat exportatorii români sprijinindu-i pe o anumită piaţă. În China avem doi oameni. Ce să facă doi oameni pe o suprafaţă de 9 milioane de kilometri pătraţi şi cu oraşe în plină dezvoltare, ca să promoveze produsele româneşti? Este aproape zero. Sau Statele Unite sau alte state din Asia (…) Împreună cu Camera de Comerţ şi Industrie vom pune la punct un alt sistem de promovare a exporturilor, în sensul că fie vom da posibilitatea consilierilor economici să angajeze personal de pe piaţă, care să facă un marketing agresiv pentru produsele româneşti, fie vom face centre de promovare a produselor româneşti care să funcţioneze pe un sistem de parteneriat public privat , Ministerul Economiei cu consilierii, respectiv Camera de Comerţ, întreprinderi româneşti care doresc să-şi pună reprezentanţi în aceste centre, în aşa fel încât să creştem prezenţa românească pe acea piaţă„, a afirmat ministrul Economiei.

Constantin Niță a precizat că, în prezent, exportul României reprezintă 40% din PIB. Acest procent trebuie crescut prin promovarea pe pieţele din străinătate a inteligenţei româneşti, a IMM-urilor, dar şi a întreprinderilor mari din ţara noastră, în special pe pieţele din afara UE unde, după 1990, exportul s-a redus foarte mult, a subliniat ministrul Economiei.

Exportul reprezintă cam 40% din PIB, noi am dori să creştem această cifră (…) Noi trebuie să mergem pe promovarea inteligenţei româneşti, pe promovarea IMM-urilor, concomitent sigur şi cu promovarea întreprinderilor mari. (…) Cred că rolul Ministerului Economiei este de a merge împreună cu dumneavoastră pe piaţă şi intenţia noastră este ca, odată finalizat procesul electoral din această toamnă, să încercăm să facem echipe de oameni de afaceri în toate zonele şi mă refer aici la zona din afara Uniunii Europene, pentru că 70% din exportul românesc este pe piaţa UE. Noi, în decursul celor 25 de ani de la Revoluţie, am pierdut pieţele din afara UE şi aici mă refer la Asia, Africa de Nord America şi aşa mai departe. De aceea trebuie un program foarte serios de promovare a acestor pieţe„, a mai spus Niță.

Ministrul Economiei a adăugat că guvernanţii intenţionează să revină la ideea fondului de investiţii de risc.

Este o iniţiativă pe care am luat-o în 2009, rămasă pe hârtie ca proiect. Acest proiect va fi reluat în lunile următoare şi sperăm că, funcţie de negocierile pe care le vom avea cu Ministerul Finanţelor, anul viitor să putem să-i dăm drumul (…) Va funcţiona ca un fond de investiţii al statului, care va intra în parteneriat cu companiile private care fac export şi investiţii în străinătate şi el va fi dedicat numai acelor companii care fac investiţii în străinătate. (…) Prin Eximbank sau oricare altă bancă. Dacă Eximbank nu doreşte probabil să intre într-un asemenea proiect, probabil o să intre altă bancă„, a mai spus Niță.

Ministrul Economiei a Ministrul Economiei, Constantin Niţă, a deschis joi, la Constanţa, seria conferinţelor regionale cu tema „Modalităţi de dezvoltare a afacerilor pe pieţele internaţionale”. Evenimentul a fost organizat de Camera de Comerţ şi Industrie a României în parteneriat cu Ministerul Economiei, cu scopul de a stimula oamenii de afaceri oamenilor să dezvolte activităţile de export.