Fotografia care a câștigat prestigioasa competiție de fotojurnalism “World Press Photo of the Year” este, de fapt, trucată.

Fotografului Paul Hansen nu i s-a retras încă premiul, scrie extremetech.com, dar este numai o chestiune de timp până ce asta se va întâmpla. Hansen a reușit, astfel, să inducă în eroare juriul, însă a fost descoperit de un pasionat de IT.

Fotografia ar fi fost făcută în noiembrie 2012, în Gaza, când forțele israeliene au lansat un atac, reacție la cel al palestinienilor. Imaginea înfățișează doi băieți, victime ale atacului israelian, purtați pe brațe de unchii lor. Întâmplarea în sine este, desigur, reală, însă fotografia în sine este realizată în Photoshop, prin combinarea elementelor provenite din mai multe imagini.

Descoperirea a fost relatată de Neal Krawetz, un specialist în domeniu. Fotografia a fost editată cu doar câteva săptămâni înaintea concursului, pentru ca Hansen să o înscrie în competiție.

Jocul de lumini din imagine, nefiresc pentru perioada anului în care a fost făcută fotografia, respectiv iarna, este în mod clar o realizare a programelor de editare. Practic, Hansen a făcut mai multe fotografii și observând că cea mai bună dintre ele era prost iluminată, a decis să o editeze în Photoshop. În ce îl privește, el susține că lumina de pe stradă era naturală. Cu toate acestea, când juriul i-a solicitat fișierele Raw, ca dovadă că nu a modificat semnificativ imaginea, nu a îndeplinit cererea.

Disputa din jurul acestei fotografii face parte, de fapt, dintr-o dezbatere mai amplă: ar trebui ca o fotografie de presă să fie pur obiectivă? Cei mai mulți ar răspunde afirmativ, însă nu este simplu. Dacă o imagine este perfectă, însă unghiul nu este cel potrivit, poate fi modificată? Dar reîncadrarea?

De multe ori, fotografia surprinsă pe cameră nu seamănă cu imaginea pe care fotograful însuși a reținut-o la evenimentul respectiv. Așadar, este permis ca el să o modifice, astfel încât să fie reproducerea fidelă a ceea ce știe că a văzut?