Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a declarat joi că a fost surprins de variaţiile foarte mari de preţ la construcţia de autostrăzi din România, inclusiv în comparaţie cu practica de la nivelul altor state ale Uniunii Europene.

Chiriţoiu a susţinut că în urma analizei efectuate de Consiliul Concurenţei au fost remarcate aspecte ce se regăsesc şi în practica altor ţări europene, însă „la noi amploarea acestor lucruri este mai mare, în sensul că preţurile sunt la noi ceva mai mari şi la fel şi întârzierile”.

„În Europa, întârzierile la lucrări sunt undeva la nouă luni. La noi sunt de peste 12 luni. Vedem, de asemenea, multe acte adiţionale, deci contractul se înnoieşte sau se modifică din nou şi din nou şi asta rezultă în creşteri destul de mari de preţ care sunt de 30-40 – chiar 50% faţă de celelalte ţări membre ale UE, unde creşterea este de 20%. De asemenea, vedem variaţii mari de preţ la unele lucrări care teoretic sunt similare, deci comparabile şi care au acelaşi standard de cost şi totuşi variaţiile de preţ sunt până la dublu”, a susţinut Bogdan Chiriţoiu.

Întrebat dacă una dintre sursele neregulilor constatate de Consiliul Concurenţei ar putea fi reprezentată şi de faptul că mai multe companii aleg să se asocieze pentru a îndeplini contractele pentru care au câştigat licitaţia, preşedintele Consiliului Concurenţei a explicat că această asociere este permisă din punct de vedere legal având chiar un rol de a facilita dialogul între companii.

„Legea spune într-adevăr că o companie se poate asocia la un singur consorţiu pentru o licitaţie. Sunt însă situaţii în care pentru lucrări similare avem licitaţii care se desfăşoară în acelaşi timp. De exemplu, când avem o lucrare mare ea este împărţită pe mai multe loturi şi atunci avem mai multe licitaţii deodată, licitaţii în care o companie să fie la un lot asociată unui consorţiu, iar la un alt lot să fie într-un alt consorţiu, ceea ce facilitează eventualele înţelegeri între companii. Este mai uşor pentru ele să comunice şi să ştie ce face un consorţiu şi ce face altul”, a precizat Bogdan Chiriţoiu.

Totodată, el a subliniat faptul că instituţia pe care o conduce a declanşat până la acest moment patru investigaţii.

„Trei dintre acestea sunt pornite din analizele noastre la licitaţiile organizate de Direcţiile Regionale de Drumuri din Craiova, Timişoara şi Braşov. Cea de-a patra este efectuată în baza unor date oferite de CNADNR cu privire la furnizarea de materiale de construcţii tot în regiunea Timişoarei”, a explicat Chiriţoiu.

Întrebat dacă există posibilitatea ca acele companii asupra cărora planează semne de întrebare cu privire la activitatea lor să fie excluse de la alte viitoare licitaţii, Bogdan Chiriţoiu a replicat că autoritatea statului care supervizează licitaţiile, ANRMAP, poate să ia o decizie în acest sens.

„Ştiu că au existat discuţii ca cei care nu îşi îndeplinesc bine contractele sau care sunt sancţionaţi pentru comportamente incorecte sau ilegale să fie excluşi de la licitaţie. Dacă există discuţii în acest sens, Consiliul Concurenţei va contribui la ele, însă noi nu vom ridica acest subiect în discuţie”, a mai spus acesta.