Aproape 60% dintre clienţii unei bănci cipriote prezintă un grad ridicat de risc în ceea ce priveşte spălarea de bani, iar aproape o treime din situaţiile deponenţilor băncilor din Cipru cuprind erori, potrivit unui raport de audit apărut în presa cipriotă, preluat de EU Observer.

Site-ul cipriot stockwatch.com.cy a publicat un rezumat al raportului, realizat în aprilie la solicitarea miniştrilor Finanţelor din zona euro de Moneyval, departament al Consiliului Europei, în colaborare cu compania americană de consultanţă Deloitte.

Astfel, raportul acuză băncile din Cipru că nu au luat măsuri suficiente pentru a preveni spălarea de bani şi alte afaceri ilicite, prezentând deficienţe serioase în această privinţă.

Studiul se referă la şase bănci cipriote, cu depozite de peste 2 miliarde euro fiecare. De asemenea, raportul analizează situaţiile a 90 de mari debitori, cu împrumuturi în derulare în valoare totală de 16 miliarde euro, şi a 180 de deponenţi mari, cu un total de 8 miliarde euro în conturi. Acestora li se alătură 120 de clienţi selectaţi aleator.

În privinţa relaţiilor de afaceri cu potenţiali escroci, în raport se constată că 10% dintre clienţii analizaţi snut “persoane expuse din punct de vedere politic”. În cazul uneia dintre bănci, 58% dintre clienţi prezintă un grad ridicat de risc în ceea ce priveşte spălarea de bani.

Autorii raportului notează că au obţinut aceste informaţii printr-o verificare simlpă a bazelor de date comerciale, deşi băncile nu au reuşit să detecteze problemele.

În privinţa gradului de informare a băncilor în privinţa clienţilor cu care lucrează, Deloitte a constatat că 27% din dosarele deponenţilor din Cipru şi 11% din fişele debitorilor “prezintă informaţii imprecise privind clientul şi proprietarul”.

Raportul arată că băncile se bazează în cazul a 75% din afacerile internaţionale pe intermediari – firme, avocaţi sau contabili care lucrează în serviciul titularilor reali ai conturilor.

În privinţa “structurilor complexe” – atunci când titularul unui cont este o firmă cu trei sau mai multe rânduri de intermediari înainte să se ajungă la proprietarul real – băncile au efectuat verificări adecvate în numai 9% din cazuri.

Totodată, băncile din Cipru au efectuat în perioada 2008-2012 numai 4 anchete interne privind spălarea de bani în privinţa clienţilor incluşi în eşantionul selectat de autorii raportului. În perioada 2008-2010, băncile nu au raportat nicio tranzacţie suspectă către autorităţi, urmând un caz în 2011 şi câteva anul trecut.

Deloitte a identificat însă 29 de tranzacţii suspecte doar în ultimele 12 luni, descriind unele dintre acestea drept “cazuri foarte convingătoare”.

“Analiza Deloitte expune deficienţe sistemice în implementarea de măsuri preventive de către instituţiile auditate”, se spune în pasajele din raport apărute în presă, unde se precizează că băncile cipriote nu par să ştie când au de-a face cu clienţi care prezintă un grad ridicat de risc.

Cipru a obţinut un acord de finanţare externă de 10 miliarde euro de la UE şi FMI, destinat în principal recapitalizării sistemului bancar, care va fi finanţată parţial şi prin accesarea a până la 60% din depozitele care depăşesc plafonul de garantare din UE, de 100.000 de euro.