În Franța, Consiliul Constituțional a aprobat legalitatea legislației care interzice exploatarea resurselor de gaze de șist și petrol din Franța prin fracturare. Decizia confirmă că, în pofida reacțiilor pozitive din unele țări, cei mai mulți politicieni din Europa sunt precauți cu privire la exploatarea acestor resurse, se afirmă într-o analiză Oxford Analytica.

Impact

  • E puțin probabil ca exploatarea gazelor de șist în Franţa să aibă loc în acest deceniu.
  • Prețurile la energie continuând să crească, cauza pentru exploatarea gazelor de șist în Europa este puternică.
  • Totuși, contextul politic pentru gazele de șist rămâne problematic în cea mai mare parte a Europei.

Ce urmează

Date fiind condițiile diferite din statele membre, nu este clar dacă sunt în poziția să cadă de acord privind atitudinea UE față de gazele de șist. Între timp, Comisia Europeană își va publica strategia pentru legislația privind gazele de șist până la sfârșitul anului, însă este posibil ca orice propuneri referitoare la aceasta să fie amânate de începerea alegerilor pentru Parlamentul European din mai 2014.

Analiză

După cele mai multe estimări privind rezervele neconvenționale de gaze de șist și petrol din Europa, Franța are unele din cele mai promițătoare zăcăminte. În deceniul trecut, mai multe companii au căutat să obțină licențe pentru explorarea resurselor. Totuși, preocuparea pentru riscurile de mediu asociate cu tehnicile de exploatare a acestor rezerve, mai exact fracturarea hidraulică, a provocat proteste răspândite, formarea unei mișcări majore de protest în toată țara și o interzicere în 2011.

Franța are unele din cele mai promițătoare zăcăminte neconvenționale de petrol și gaze de șist.

Scandalul de la întreprinderea Schuepbach Energy

La începutul anului, firma americană Schuepbach Energy, una din companiile cărora li s-au retras licențele, a contestat legislația franceză, susținând că este neconstituțională. Cei de la Schuepbach Energy au afirmat că legea le-a încălcat drepturile de proprietate, că interzicerea a trecut de principiul precauției (care ar trebui să fie stâlpul politicilor naționale pentru mediu) și că sectorul nu era tratat corect, tehnologiile de fracturare continuând să fie permise în dezvoltarea geotermală.

La sfârșitul săptămânii trecute, Consiliul Constituțional a decis că legea nu contravenea constituției și a respins celelalte argumente ale celor de la Schuepbach Energy. În timp ce rămâneau altre contestații la legislație – se zvonește că această companie vrea despăgubiri în valoare de 1 miliard euro (1.4 miliarde dolari), iar o altă companie, Total, care ar fi vrut să exploreze gazele de șist, așteaptă rezultatele plângerii împotriva retragerii licențelor –reacția guvernului față de decizie indică faptul că se consideră că dezbaterea privind exploatarea gazelor de șist este încheiată pentru viitorul apropiat. Este posibil ca problema să revină în plan politic când guvernul va publica propunerile sale pentru politica de viitor privind energia și clima (legislația trebuia să fie publicată în această toamnă, însă s-a amânat. Totuși, e puțin probabil să se schimbe direcția înainte de o schimbare de guvern (2017) și sunt șanse ca orice succesor să se confrunte cu opoziții puternice față de politica ce favorizează exploatarea gazelor de șist.

Împărțirea părerilor în Europa privind gazele de șist

Decizia vine într-un moment în care politicile europene față de gazele de șist rămân împărțite între acele guverne care plănuiesc să dea undă verde exploatării și cele care ezită în față opoziției publice:

Olanda

Olanda nu va vedea nici o schimbare de politică până în 2015 cel mai devreme.

Din vară, guvernul părea să fie pe punctul de a susține exploatarea gazelor de șist. Un raport pregătit pentru guvernul olandez indica faptul că riscurile de mediu și de sănătate asociate cu exploatarea erau foarte scăzute, iar Partidul Liberal care conducea coaliția spera că va fi de ajuns ca să își convingă partenerii să sprijine exploatarea. Totuși, opoziția locală a rămas puternică și, în timp ce puterea laburistă din coaliție părea dispusă să testeze în avans forajul, parlamentarii din partid nu erau dispuși pentru aceasta. Drept consecință, guvernul a anunțat o altă rundă de cercetări pentru a constata riscurile în toată țara, lucru care va amâna eficient orice schimbare a politicii până în 2015.

Spania

Mai devreme în acest an, mai multe guverne regionale din Spania și-au declarat opoziția față de exploatarea gazelor de șist, determinând compania națională de petrol și gaz Repsol să își amâne planurile de explorare pe termen nedeterminat.

Germania

Deși exploatarea gazelor de șist nu este interzisă în Germania, activitățile de explorare au fost sistate din cauza opoziției din partea publicului și a unor industrii, ca de exemplu sectoril de fabricare a berei. Guvernul precedent elaborase o legislație care ar fi restrâns zonele în care ar fi posibilă exploatarea. Ecologiștii opunându-se și Social-Democrații (SPD) ezitând,  pare puțin probabil să fie o prioritate pentru următorul guvern de coaliție.

Marea Britanie

Guvernul britanic vede cu ochi buni exploatarea gazelor de șist.

Guvernul britanic a devenit susținător entuziast  al exploatării gazelor de șist, oferind companiilor stimulente fiscale și indicând posibilele beneficii economice. Totuși, problema rămâne foarte discutabilă, dezvoltatorii confruntându-se cu proteste publice ori de câte ori încearcă să demareze lucrări.

Europa de Est

Europa de Est susține mai mult  exploatarea gazelor de șist decât Europa de Vest, deși este interzisă în Bulgaria, iar exploatarea în Republica Cehă este și ea sistată. Mai mult, chiar și când guvernele par să sprijine exploatarea gazelor de șist, rămân dificultăți:

  • Lituania. Compania petrolieră Chevron și-a retras participarea la licitație din cauza legilor dure privind mediul și fiscalitatea.
  • Polonia. Mai multe companii au abandonat planurile după primele rezultate dezamăgitoare, deși unele s-au mai plâns și de birocrație și piedici.

Perspectivă

Comisia Europeană trebuie să-și prezinte ideile cu privire la legislația pentru exploatarea gazelor de șist în decembrie. Dacă se consideră a fi necesar ca UE să aibă un rol de reglementare, trebuie să se decidă dacă va concepe o lege-cadru specifică pentru exploatarea gazelor de șist sau va modifica legislația actuală care ar putea avea o dimensiune pentru exploatarea gazelor de șist (folosirea terenului, calitatea apei, poluarea aerului etc). Săptămâna trecută, s-a arătat ce lupte politice ar putea aduce a doua variantă, când Parlamentul European a votat cu dificultate în favoarea includerii  exploatării gazelor de șist în cadrul unei legi modificate pentru evaluarea impactului asupra mediului (EIM).

Modificările ar însemna că EIM ar trebui realizată pentru toate proiectele de resurse neconvenționale de petrol și gaze de șist, oferindu-se mai multe informații, consultări și respectându-se cerințele în așa fel încât argumentele susținătorilor exploatării gazelor de șist să impună alte măsuri și costuri pentru companiile care vor să exploateze resursele.Susținătorii modificării legii spun că schimbările sunt necesare pentru a asigura că proiectele respectă standarde satisfăcătoare și că nu sunt puse în aplicare fără o evaluare corespunzătoare. O cerere asemănătoare de a dezvolta legile privind EIM a fost susținută de Comitetul Regiunilor. Totuși, decizia de a include sau nu modificările va depinde de negocierile dintre PE și statele membre. Eforturile pentru EIM sugerează că în cazul în care Comisia va opta pentru o abordare parțială în ceea ce privește legislația pentru exploatarea gazelor de șist, există riscul apariției unor conflicte similare provocate de schimbările diverselor părți din legislația actuală.