După câteva săptămâni în care problema învățământului a ținut prima pagină de știri, Guvernul cade la pace cu sindicatele și asociațiile părinților – concluzia este una simplă – nu se schimbă nimic. „Nu se schimbă nimic faţă de anul trecut şi este foarte bine aceste lucru. Regret că Ministerul Educaţiei şi Guvernul i-au înnebunit inutil pe părinţi prin declaraţii neinspirate”, a spus Daniel Funeriu, fost ministru al Educaţiei. În același timp, deputatul PDL – Raluca Turcan – salută „victoria ministrului educației împotriva demagogiei și superficialității premierului Ponta în ce privește clasa pregătitoare. Miercuri a fost înregistrată prima victorie de fond în ce privește clasa pregătitoare – Guvernul a decis păstrarea ei în învățământul obligatoriu începând cu vârsta de 6 ani.”

Ministerul Educației împreună cu federațiile sindicale din învățământ și reprezentanții asociațiilor de părinți au semnat un acord comun. Noutatea este faptul că se introduce „consultarea părinților” până la 31 martie, pentru a hotărâ dacă își vor mai ține copiii încă un an la grădiniță sau îi vor înscrie la școală, în grupa pregătitoare. Se menționează că „autorităţile locale şi instituţiile de învăţământ vor coopera în vederea identificării celor mai bune soluţii de asigurare a spaţiilor”, însemnând că unii dintre micuții de șase ani vor învăța în puținele grădinițe în care vor exista locuri.

Documentul prevede că micuții de șase ani să fie incluși în învățământul primar obligatoriu și în anul școlar 2013-2014. În plus, se arată că, până la 1 septembrie, „vor fi continuate investițiile în vederea soluționării tuturor problemelor legate de mobilier” și că proiectul „Școala după școală” va fi extins în școli, la cerere. La fel ca în varianta fostului ministru, actualii guvernanți, spun că vor „continua procesul de formare a cadrelor didactice care predau la clasa pregătitoare” și că vor „asigura o mai bună informare publică asupra acestei clase”.

În luna aprilie, se va permite, printr-un ordin de ministru, înscrierea în casa I-i și a copiilor care nu au parcurs clasa pregătitoare, deși aveau vârsta prevăzută de lege pentru aceasta.

Clasa pregătitoare a înregistrat un real succes în anul școlar 2012-2013. Datele publicate, ieri, pe blogul fostului ministru Funeriu, arată că, sistemul a permis decongestionarea grădinițelor și a redus considerabil abandonul școlar.

Anul trecut au mers la grădiniță și în învățământul primar cu 37.500 de copii mai mult decât în anul școlar precedent, în condițiile în care tendința era de scădere cu 15.000 de elevi pe an. În plus, avem în prezent cu 60 000 de copii mai mult în grupa mică, copiii care în anii trecuți rămâneau pe dinafară din lipsă de locuri.

 Nu s-a schimbat nimic nici în comisia de educație din Parlament. Nu au fost dezbătute amendamentele aduse de opoziție.

Dezbateri aprinse în comisia de educație pe marginea bugetului. Opoziția acuză USL de faptul că nu au fost lăsată să-și susțină amendamentele aduse bugetului pe educație.

Între deputatul Raluca Turcan și fostul ministru al educației Ecaterina Andronescu au avut loc o serie de replici:

Raluca Turcan: Dragi colegi, aici nu e vorba nici de o competiție de logica, nici de o incercare de-a mea de a va demonstra rezistența. Ci este pur și simplu o luptă pe care vreau s-o duc în această comisie pentru a milita în privința a două lucruri: 1. statutul unui parlamentar, fie că e el de opozitie sau la putere. Vreau ca un parlamentar, indiferent de locul pe care îl ocupă temporar, să aibă dreptul să se manifeste în același regim cu ceilalți colegi. 2. vreau ca într-o comisie care se numește comisie pentru educație să pot să susțin interesele pe de o parte ale locuitorilor colegiului meu, colegiul 2 din Sibiu care au nevoie de niște investiții minore, dar care pentru ei sunt vitale, și în același timp să militez pentru niște teme pe care eu le consider importante și miniștrii au spus că sunt importante. Cum ar fi masa caldă, programul after-school, invațământul profesional. Sunt trei teme pe care voiam să am ocazia să le dezbat în această comisie.

Daca dvs. doriți doar sa va aratati forța, dacă doriți să ne păcăliți așa cum a făcut doamna ministru Andronescu, dacă doriți să fie o competiție pe vorbe și nu pe fapte, aveți libertatea să vă manifestati ca atare. Îmi pare rău că nu v-ați ridicat la nivelul altor presedinți de comisii care au acceptat amendamentele opoziției și care au știut să se comporte democratic.

Este pentru prima data cand ca parlamentar nu am dreptul sa imi sustin niste amendamente. Vreau sa va mai spun ca iese la iveala si demagogia multora dintre dvs. Pentru ca mai erau si unele amendamente  facute de colegi de-ai dumneavoastra din USL cand erau in opozitie.  Acum, nu va mai pasa de ele. Inseamna ca i-ati mintit pe cetateni!

Ecaterina Andronescu: De felul meu nu sunt un om conflictual și cred că dacă Dumnezeu ne-a trimis pe pamântul ăsta avem o misiune. Nu aceea de a ne certa între noi. Stimată doamnă secretar a comisiei de învățământ de la Cameră, tupeul și îndârjirea nu țin loc nici de logică, nici de inteligență. Și nu mă mai obligați să vă răspund altădată. Pentru că nu sunt un om conflictual și am venit aici și am spus aceste amendamente sunt ale comisiei, nu ale mele. Despre ce vorbiți? Vă rog să vă întoarceți cu un an în urmă. Vă rog să revedeți filmul atitudinii dvs. în Parlamentul României ți comportamentului pe care l-ați avut față de opoziția de atunci. Credeți că am uitat? Nu ne jigniți inteligența și memoria!

Raluca Turcan: Ma asteptam cand nu aveti argumente sa nu jigniti. As mai dori ca cineva să aibă decența să-și ceară scuze. Am condamnat comunismul pentru atribuirea de vini colective. Așa faceți și dumneavoastră! V-aș ruga să nu generalizați iar cand nu aveți argumente să nu jigniți. Atâta tot, în rest suntem colegi.

Tilvar Angel, deputat PSD, președintele Comisiei pentru învățîmânt din Camera Deputaților: Doamna Andronescu, vă rog să îmi permiteți să prezint eu scuzele pentru felul în care ați fost tratată în ultima parte a ședinței noastre și aș vrea să cred că ceea ce ați auzit nu reprezintă punctul de vedere al tuturor membrilor comisiei, ci doar un caz care ține mai curand fie de o carieră politică ce se dorește a fi reluată și dezvoltată, fie de alegerile interne din mai știu eu ce partid.

Care sunt problemele ridicate de opoziție bugetului educației:

– Finanţarea totală a învăţământului şi cercetării de la bugetul de stat şi de la bugetele locale a crescut doar cu 8%, în special datorită majorării salariale cu 7,4%;

– Ponderea în PIB este de 3,6% faţă de 3,8% în 2012;

– În anul 2013, finanţarea de la bugetul de stat a activității din învăţământ este sub nivelul celei din anul 2012 (de la 3,98 mld. în 2012 la 3,97 mld. în 2013);

– Finanţarea de la bugetul de stat este direcţionată către învăţământul superior şi universitar, celelalte tipuri de învăţământ regăsindu-se majoritar la bugetul local;

– Finanţarea învăţământului superior şi universitar creşte doar cu 3%, în condiţiile în care cheltuielile salariale se majorează cu 7,4%. Acest lucru înseamnă că se reduc drastic cheltuieli de la alte capitole.

Se reduc:

1. Proiectele cu finanţare din fonduri externe nerambursabile:

– Programe din Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR) de la 33,8 milioane la 2,2 milioane;

– Mecanismul financiar SEE de la 1,5 milioane la 0,9 milioane;

2. Cheltuielile aferente programelor cu finanţare rambursabilă de la 232,1 milioane la 50 milioane;

3. Cheltuielile de capital (construcţia şi reparaţia centrelor de învăţământ) de la 208,8 milioane la 101,2 milioane;

4. Cheltuielile de capital (construcţii şi reparaţii) din domeniul cercetării sunt practic desfiinţate, acestea fiind reduse de la 6,9 milioane la 0,1 milioane;

5. Finanţările proiectelor de cercetare-dezvoltare şi inovare de la bugetul de stat de la 680,3 milioane în 2012 la 658,1 milioane în 2013;

6. Unele proiecte de cercetare-dezvoltare cu finanţare din fonduri externe nerambursabile:

– Programe din Fondul Social European (FSE) de la 49,2 milioane la 28,3 milioane.