Alegerile au trecut de aproape două luni. Este liniște! Clasa politică a amuțit – sau, poate că, după această bătălie, nu mai are puteri nici măcar să-și lingă rănile. În schimb, clasa zero era cât pe ce să se transforme (din nou) în grupa pregătitoare. În primele luni din mandatul Ponta 2 s-a produs o bâlbâială la nivel înalt: inițial, ministrul educației a susținut (bâlbâindu-se) – că se va menține la școală clasa zero, iar la o zi diferență, premierul s-a pronunțat pentru încadrarea grupei pregătitoare la grădiniță.

Problema ridicată de aceste propuneri nu era doar în ce clădire vor învăța micuții, ci dacă vor avea un loc sigur într-o instituție de învățământ. Cu alte cuvinte, dacă vor sta acasă sau vor fi integrați în sistemul educațional primar.  În general, grădinițele au un deficit mare de locuri pentru copii. Prin introducerea obligativității clasei zero, tot mai mulți copii aveau șansa să parcurgă o formă de învățământ de la o vârstă mai fragedă.

În timp ce în majoritatea țărilor europene, copiii de 4-5 ani știu să lucreze la calculator, în România, o bună parte dintre copiii care nu au prins un loc la grădiniță nu știu să scrie nici la vârsta de 7 ani.

Trebuie spus că noua lege a învățământului este în pas cu tendințele europene de a micșora vârsta de școlarizare de la 7 ani la 5-6 sau chiar 3 ani. „Cei șapte ani de acasă” se transformă treptat în „trei”. Participarea copiilor de 3 ani la învățământul preșcolar a fost aproape generalizat în Belgia, Danemarca, Spania, Franța și Islanda în 2009, depășind cifra de 95%. Cu toate acestea, premierul român aproape că l-a convins pe ministrul educației, Remus Pricopie, să treacă clasa zero la grădiniță. Cu alte cuvinte, să limiteze accesul a câtorva zeci de mii de copii la învățământ.

Raluca Turcan, deputat PDL, membră în comisia de educație a susținut păstrarea clasei zero la școală, cu următoarele argumente: „întoarcerea clasei pregătitoare la grădiniţe ar avea efecte dezastruoase. În primul rând, grădiniţele vor fi supra-aglomerate cu copiii care sunt acum în grupa mare – peste 150.000 de copii ar rămâne în grădiniţe anul viitor, iar copiii de grupă mică nu ar mai avea loc. În același timp, mii de învăţătoare nu ar mai avea de ales şi ar trebui să devină educatoare, iar 7.000 de săli de clasă utilate pentru clasa pregătitoare vor rămâne goale. Astfel, investițiile făcute de stat în utilarea acestor săli de clasă vor fi irosite”.

Săptămâna trecută și fostul ministru al educației, actualul consilier de la Cotroceni, a avut o poziție publică pe această temă. Daniel Funeriu a susținut faptul că „în anul școlar 2012-2013 au mers la grădiniță și în învățământul primar cu 37.500 de copii mai mult decât în anul școlar precedent. Tendința era de scădere cu 15.000 de elevi pe an. Avem cu 60 000 de copii mai mult în grupa mică. Avem așadar 60.000 de familii ai căror copii nu ar fi avut loc la grădiniță înainte, dar acum au. Se continuă tendința de reducere a abandonului școlar al copiilor de până în clasa a IV-a. Conform acestuia – 10.000 de copii mai puțin abandonează școala. Abandonul a scăzut cu aproape 70% între 2009 și 2012”.

Și reprezentanţii UNICEF România susţin păstrarea la şcoală a clasei pregătitoare: „avem mai mulţi copiii care frecventează grădiniţa, iar ceilalţi se acomodează treptat cu mediul şcolar”, crede Luminiţa Costache, specialist în educaţie al UNICEF.

De câteva săptămâni, fostul ministru al educației, Ecaterina Andronescu, susține ideea premierului Victor Ponta, de a trece clasa zero la grădiniță. Că argumentele de mai sus nu au putut să o facă să se  răzgândească, am văzut, dar ce a făcut-o să nu mai dorească acest lucru după ce acum zece ani l-a susținut și promovat chiar ea? În iunie 2003, printr-o modificare adusă Legii Învăţământului, cu câteva zile înainte de a părăsi scaunul de ministru, aceasta a redus vârsta de acces în învăţământul obligatoriu la 6 ani, lăsându-le însă părinţilor posibilitatea de a-i aduce la şcoală şi un an mai târziu.

Săptămâna aceasta, după lupta din comisia de educație pe marginea bugetului alocat învățământului în anul 2013, Ministerul Educației împreună cu federațiile sindicale din învățământ și reprezentanții asociațiilor de părinți au semnat un acord comun care reglementează și problema grupei pregătitoare/a clasei zero. Totul rămâne ca înainte. Noutatea este faptul că se introduce „consultarea părinților” până la 31 martie a.c. pentru a hotărî dacă își vor mai ține copiii încă un an la grădiniță sau îi vor înscrie la școală, în grupa pregătitoare. Se menționează că “autorităţile locale şi instituţiile de învăţământ vor coopera în vederea identificării celor mai bune soluţii de asigurare a spaţiilor”, însemnând că unii dintre micuții de șase ani vor învăța în puținele grădinițe în care vor exista locuri.

Documentul prevede ca micuții de șase ani să fie incluși în învățământul primar obligatoriu și în anul școlar 2013-2014. În plus, se arată că, până la 1 septembrie a.c., „vor fi continuate investițiile în vederea soluționării tuturor problemelor legate de mobilier” și că proiectul „Școala după școală” va fi extins în școli la cerere. La fel ca în varianta fostului ministru, actualii guvernanți spun că vor „continua procesul de formare a cadrelor didactice care predau la clasa pregătitoare” și că vor „asigura o mai bună informare publică asupra acestei clase”.