Noul cadru legal privind asigurările de răspundere civilă auto (RCA), cuprinzând Legea 132/2017, norma de aplicare a acesteia şi procedurile Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR), este în vigoare de la 1 august şi aduce o serie de schimbări în analiza de risc a conduitei şoferilor.

 

Ce schimbări aduce noua legislaţie RCA, de la bonus-malus la decontarea directă şi Factorul N
Aceste schimbări constau în reaşezarea sistemului bonus-malus, restrângerea la trei zile a termenului de constatare a prejudiciilor, decontarea directă a daunelor, dar şi introducerea Factorului N în calculul poliţelor pentru şoferii cu risc ridicat.

Conform noului sistem bonus-malus, la înnoirea poliţei RCA, şoferii disciplinaţi în trafic pot primi reduceri de până la 50%, în timp ce şoferii care au produs accidente rutiere vor fi penalizaţi, suportând o majorare a costului poliţei RCA de până la 180%. O altă modificare importantă vizează chiar modul de aplicare a sistemului bonus-malus: pentru persoanele fizice se va aplica aceeaşi clasă de Bonus, respectiv Malus – cea mai favorabilă – pentru toate maşinile pe care le deţine. „Schimbarea este că se va lua în calcul proprietarul, nu maşina”, artă într-un studiu Uninea Naţională a Societăţilor de Asigurare-Reasigurare din România (UNSAR).

Decontarea directă este o altă schimbare adusă de cadrul legal privind RCA. Potrivit UNSAR, până la 1 octombrie asigurătorii vor încheia un acord de reglementare a decontării directe, pe care o vor oferta obligatoriu, la un cost suplimentar, opţiunea cumpărării acesteia revenind clientului. Decontarea directă presupune ca reparaţia să fie plătită de către asigurătorul RCA al păgubitului, care îşi va recupera prejudiciul de la asigurătorul şoferului vinovat.

Pot fi introduse şi reduceri de primă pentru persoane cu deficienţe locomotorii. „În premieră, sistemul de corectare a tarifului de primă va permite acordarea de către asigurători a unor reduceri persoanelor cu deficienţe locomotorii”, notează UNSAR. Iar termenul pentru constatarea prejudiciilor de către asigurătorul RCA a fost redus la trei zile lucrătoare.

Odată cu noul cadru legal, societăţile de asigurare vor fi obligate să menţioneze pe procesul verbal dreptul persoanei prejudiciate de a se adresa oricărei unităţi reparatoare. De asemenea, soluţiile tehnice finale de remediere a avariilor vor fi stabilite de service-uri, ca şi până acum, în acord cu documentaţia tehnică din manualul de reparaţie al producătorului auto. UNSAR apreciază că „acest aspect este mai bine clarificat de normă de această dată, chiar dacă operaţional acesta funcţiona şi până acum prin procesul de reconstatare funcţional la nivel de piaţă”.

Având în vedere că un criteriu luat în calcul în stabilirea daunalităţii o reprezintă evaluarile service-urilor, este esenţial ca asiguraţii să fie foarte atenţi la documentele doveditoare emise de către unităţile reparatoare şi să ştie că noua lege prevede că folosirea de piese contrafăcute se poate pedepsi penal.

Referitor la poliţele RCA pentru asiguraţii cu risc ridicat, UNSAR arată că până la 1 septembrie BAAR va stabili modul în care aceşti şoferi vor fi preluaţi în asigurare. De asemenea, BAAR va calcula Factorul N. Asiguratul sau potenţialul asigurat poate beneficia de alocarea către un asigurător RCA pe teritoriul României în situaţia în care a primit trei oferte a căror primă de asigurare anualizată este mai mare decât ,,N” înmulţit cu tariful de referinţă publicat de către ASF.

De asemenea, cererea asiguratului cu risc ridicat în ceea ce priveşte încheierea contractului RCA va trebui soluţionată de către BAAR în termen de maximum 20 de zile din momentul în care acesta depune documentaţa completă.

continuarea AICI