Premierul Victor Ponta a declarat marţi că Guvernele României şi Chinei analizează realizarea unei linii feroviare de mare viteză pe ruta Bucureşti-Iaşi-Chişinău care vine să înlocuiască iniţiativa privind unui astfel de proiect pe traseul Bucureşti-Constanţa, relatează Agerpres.

Proiectul de a avea o linie de cale ferată, pentru că nu este doar trenul, ci este mai ales calea ferată care permite această viteză, este un proiect la care Guvernul Chinei ţine foarte mult. L-a prezentat primul-ministru Li Keqiang anul trecut în vizita de la Bucureşti nu doar pentru România, ci pentru toate ţările din Europa Centrală şi de Est. Şi acum domnul Rus a intrat în discuţii mai avansate pentru că nu se poate face acest proiect pilot pe linia Bucureşti-Constanţa, acolo este coridor european şi Comisia Europeană se opune unui nou proiect. Însă cu ce am propus noi şi urmează să avem şi studiile de fezabilitate ar fi o linie care să lege Bucureşti-Iaşi şi mai departe spre Chişinău. Sigur, costurile sunt destul de mari, însă ca un prim proiect pilot pentru Centrul şi Estul Europei mi-aş dori ca România să fie prima care să aibă o asemenea linie, iar tehnologia dezvoltată în China s-a dovedit în ultimii ani ca fiind extrem de performantă şi extreme de sigură”, a declarat premierul român la Beijing, după vizita efectuată marţi la Tianjin.

În privinţa preţului unei linii de mare viteză, respectiv pentru limita maximă de viteză de 350 de km/h, Ponta a spus că preţul mediu este 20 de milioane de dolari pe kilometru.

Însă eu cred că România are nevoie, nefiind distanţe atât de mari, are nevoie de tehnologia care prevede 200-250 km/h. Aţi văzut, pentru Bucureşti-Constanţa, viteza de 160 km/h schimbă fundamental datele problemei”, a spus premierul.

Ponta a explicat că proiectul ar urma să fie unul integrat.

Problema principală este de finanţare pentru că, cu siguranţă, nici nu avem noi atâţia bani alocaţi şi pentru fonduri europene 2014-2020, avem cu totul vreo şapte miliarde de euro pentru toată infrastructura şi cea rutieră şi cea navală şi cea aeroportuară. Deci, problema, în primul rând este de finanţare şi dacă finanţarea vine din China evident că proiectul va fi integrat în acest sens”, a declarat premierul, întrebat dacă proiectul include şi achiziţia de trenuri de mare viteză din China.

Premierul a explicat că a mai discutat cu premierul Li Keqiang, dar şi în cadrul reuniunii cu reprezentanţii marilor companii chineze, despre stadiul actual al proiectelor pe energie grupul 3 şi 4 de la Cernavodă, Tarniţa, Rovinari şi Complexul Energetic Hunedoara.

Premierul Victor Ponta face, în perioada 30 august – 3 septembrie, o vizită oficială în R.P. Chineză, la invitaţia omologului chinez Li Keqiang, ca răspuns la vizita întreprinsă în România de acesta din urmă în noiembrie 2013