După mai multe încercări eşuate şi licitaţii blocate, autorităţile au reuşit să facă un prim pas în construcţia autostrăzilor private.

Concesionarea tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov a intrat în linie dreaptă. Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România a primit patru oferte din partea constructorilor interesaţi. Surpriza este înscrierea în cursă a celei mai mari companii chineze din sectorul construcţiei de autostrăzi – China Communications Construction Company Ltd. Celelalte trei oferte vin partea asocierilor formate din companii europene: Vinci (Franţa)-Strabag (Austria)- Aktor (Grecia); Spedition UMB- Tehnostrade (România), respectiv Impregilo-Salini (Italia). Ultimele trei asocieri au depus documentele şi la procesul de selecţie a constructorului pentru autostrada de centură a Capitalei, care va lega autostrada Bucureşti-Piteşti de autostrada Bucureşti-Constanţa. Cea de-a patra ofertă a venit din partea asocierii formate din firmele Astaldi (Italia) şi Euro Construct Trading ’98 şi Astalrom (ambele din România).

Conform calculelor Capital, în primii doi-trei ani de la darea în folosinţă, taxa ar trebui să ajungă la circa 5 euro, având în vedere că traficul estimat de CNADNR este cuprins între 10.000 şi 12.000 de vehicule zilnic. Şi nici în această situaţie constructorul tronsonului Comarnic-Braşov nu va putea colecta mai mult de 22 milioane de euro/an. Încasările de-abia ar acoperi dobânda şi o parte din plata ratelor, fără să mai vorbim de acoperirea cheltuielilor de întreținere. Astfel, statul român va fi nevoit să scoată bani grei din „buzunar“, iar dacă alternative nu există s-ar putea apela la introducerea unei taxe şi pe autostrăzile făcute cu fonduri europene, chiar dacă guvernarea USL a menţionat că nu agreează o astfel de idee. Cât priveşte declararea câştigătorilor pentru cele două mari proiecte, gurile rele spun că favorit ar fi Vinci-Aktor-Strabag, având în vedere vizita recentă a premierului Ponta în Franţa.