Potrivit unui studiu GfK gradul de încredere al populaţiei a atins în 2012 cel mai ridicat nivel de la declanşarea crizei până în prezent, românii fiind ”sensibili” la promisiunile din campaniile electorale, care i-au făcut mai optimişti, asta chiar dacă peste jumătate susţin că situaţia financiară s-a înrăutăţit.

Sondajul arată că peste jumătate dintre români spuneau că situaţia financiară a familiei lor este mai dificilă decât în urmă cu un an, în vreme ce unul din zece locuitori credea că aceasta este mai bună. Cu toate acestea, în privinţa perspectivelor financiare doar 28% vede că acestea se vor înrăutăţi, în comparaţie cu decembrie 2010 când peste jumătate din populaţie avea aşteptări sumbre. Numărul optimiştilor este mai mare cu 6 procente faţă de decembrie 2010 şi 2011, ajungând la 21%.

Aproape 80% dintre români consideră că nu este o perioadă favorabilă pentru a pune bani deoparte, în vreme ce mai bine de jumătate spun că veniturile lor abia reuşesc să le acopere cheltuielile curente. Procentul celor care au declarat că au datorii s-a îmbunătăţit şi el faţă de sfârşitul anului 2010, situându-se la 19% (comparativ cu 26% în decembrie 2010).

Doar 7% dintre români consideră că situaţia economică generală a cunoscut o îmbunătăţire în ultimul an, în vreme ce speranţele pentru 2013 sunt ceva mai ridicate, 21% dintre ei aşteptând să le meargă mai bine. Totodată, 68% dintre cei chestionaţi afirmă că starea generală a economiei a suferit un regres anul trecut faţă de 2011.

”2012 a fost an de campanie electorală – în iunie alegeri locale, iar în decembrie parlamentare. Ca de obicei în aceste perioade, românii sunt sensibili la promisiunile candidaţilor şi de aceea remarcăm în mod constant creşterea nivelului de încredere a populaţiei. În plus, luna decembrie vine cu o îmbunătăţire a percepţiei românilor, «magia» sărbătorilor de Crăciun influențându-le în bine starea de spirit”, a declarat într-un comunicat director general GfK România, Andi Dumitrescu.

Perspectivele privind şomajul sunt ceva mai bune, media pesimiștilor în 2012 situându-se la 63,5% faţă de 71% în 2011 şi 84,5% în 2010. În decembrie 2012, 9% dintre cei chestionaţi spuneau chiar că sunt optimişti în privinţa evoluţiei ratei şomajului.

Atunci când se referă la investiţiile în bunuri de folosinţă îndelungată, numărul celor care considerau în decembrie că nu este un moment bun pentru realizarea acestora este în scădere faţă de decembrie 2011, 55% dintre români afirmând că nu intenţionează să cumpere un obiect important pentru locuinţă în următorul an.

Informaţiile provin din Barometrul de Încredere a Consumatorului, studiu cofinanţat de Comisia Europeană şi realizat lunar de GfK România. Datele sunt reprezentative pentru populaţia României în vârstă de 15 ani şi peste, eşantionul fiind de 1000 de persoane.