Noua taxă auto, aprobată ieri de guvern prin ordonanţă, va intra în vigoare pe 15 martie. Aceasta facilitează achiziţia de maşini foarte vechi, ceea ce nu încurajează aproape deloc înnoirea parcului auto, spun producătorii.

Astfel, maşinile noneuro, euro 1 şi euro 2 vor achita la înmatriculare sau la prima vânzare taxe mult mai mici ca acum. Valoarea scade cu până la 90%. E vorba de maşini cu o vechime de 10-15 ani. Producătorii auto susţin că înnoirea parcului auto este descurajată. „Atât producţia auto, cât şi industria de creditare auto sunt descurajate prin această măsură”, a declarat un producător auto.

În plus, noua ordonanţă loveşte destul de puternic în maşinile cu motorizări euro 3 şi 4, ponderea majoritară a maşinilor second hand cumpărate de români, şi pentru care taxa creşte cu 10-15%. Deşi mai puţin poluante decât cele cu motorizări non euro, sau euro 1 şi 2, au fost taxate mai dur.

Ordonanţa introduce şi măsuri de descurajare a poluării. Autoturismele diesel vor o plăti o taxă mai mare decât cele alimentate cu benzină. În cazul unor maşini vechi de 7-8 ani, diferenţa de taxă poate ajunge şi la 50%. Cu cât maşina este mai nouă, diferenţa scade.

Timbrul de mediu nu se va aplica vehiculelor comerciale. Acestea vor plăti în continuare taxa de primă înmatriculare, ceea ce ridică o problemă importantă, spun reprezentanţii acestui segment. În formula de calcul a taxei de primă înmatriculare este dominantă capacitatea cilindrică, foarte ridicată la vehiculele comerciale, de unde rezultă un nivel mare al taxei. Dacă acestea ar fi plătit la rândul lor timbrul de mediu, suma achitată statului scădea automat.
Maşinile care au achitat deja taxa de primă înmatriculare nu plătesc timbrul de mediu. Cele care însă nu au achitat până acum taxa, vor plăti timbrul de mediu la prima vânzare a vehiculului. De asemenea, cei care şi-au recuperat taxa de primă înmatriculare, vor trebui să plătească timbrul de mediu. Maşinile hribrid, euro 6 sau electrice nu plătesc taxa.