“A-na a-re me-re” silabisesc timid copiii de șapte ani în primele zile ca elevi. Opt ani mai tarziu, la primul examen cu adevărat important din viața lor, absolvenții de gimnaziu au de răspuns la clasica întrebare “Câte mere are Ana?”.

Școala în România începe și se termină cu “Ana are mere”. Prima lecție din abecedar și primul examen de maturitate al elevilor se leagă mai nou de merele Anei. Început de clasa I, sfârșit de clasa a VIII-a, admitere la liceu – Ana și ale sale mere sunt omniprezente. Binecunoscuta propoziție din abecedar a devenit subiect de examen, subiect de dezbateri naționale și sursă a numeroase controverse.

Însă în spatele sintagmei “Ana are mere” de la evaluarea națională se regăsește starea precară a învățămâtului din România. Numeroasele reforme din învățământul românesc au eșuat lamentabil, rând pe rând. Incapabili de a propune soluții viabile, oficialii de la educație au propus subiecte de examen ușoare, în speranța că poate-poate, notele mari vor distrage atenția de la gravele probleme cu care ne confruntăm de ani întregi.

Adevărul e că suntem campioni să ne ascundem gunoiul sub preș. Pozăm apoi spre camere, zâmbim ingenuu și declarăm cu fală: ceea ce contează e că totul s-a terminat cu bine. Pe moment, totul e bine. Euforia elevilor e mare. Însă nu totul va fi bine. Subiectele simple le aduc acestora notele mari, mult visate în nopțile dinanintea examenului. În profunzime însă, dezavatanjele sunt mari. Copii cu adevărat talentați sunt aduși la acelasi nivel cu elevi medii. Elevii buni și cei slabi sunt băgați în aceeași oală, departajați de câteva zeci de sutimi.

S-a reușit astfel o uniformizare a tuturor elevilor. Standardele au coborât vertiginos și singurii care au de pierdut sunt cei care ieșeau din sala de examen cu zâmbetul până la urechi, strigând “Iau 10.50”. Vinovați fără vină, absolvenții de gimanziu sunt victime ale febrei de note mari care a cuprins România în ultimii ani.

“Pe deasupra măr frumos, înăuntru găunos” – cam așa poate fi caracterizat sistemul de învățământ românesc. În spatele notelor mari se ascund gravele deficiențe ale acestuia: profesori slab plătiți, slab pregătiți, slab motivați, părinți și elevi avizi de note mari, cu efort minim.

Proba de foc “Ana are mere” a fost trecută cu brio. What’s next?