Reprezentanţii celor mai mari reţele de benzinării din România, printre care MOL, Petrom, Rompetrol şi Lukoil, nu au răspuns ieri la întrebarea Ziarului Financiar care va fi impactul în preţul benzinei al majorării accizelor, care urmează să fie decisă de guvern şi să intre în vigoare pe 1 septembrie.

„Orice creştere de preţ la materiile prime e de natură să alimenteze o spirală inflaţionistă. Astfel, majoritatea companiilor, mai ales cele din transporturi, vor creşte preţurile, iar serviciile de transport rutier vor deveni mai scumpe“, spune Iancu Guda, preşedintele Asociaţiei Analiştilor Financiar-Bancari din România (AAFBR).
Transportatorii admit şi ei că revenirea la nivelul accizei de anul trecut va genera creşteri, deoarece altfel marja de profitabilitate va coborî.

„Reintroducerea euroaccizei se va reflecta în preţul transporturilor, dar şi al mărfurilor. Şi o acciză de doi cenţi ne-ar fi afectat, cu atât mai mult aceasta de şapte cenţi“, spune Radu Daniel, directorul executiv al transpor­ta­torului Dunca Expediţii, unul dintre cei mai mari de pe piaţa locală, cu un business de 38 de milioane de euro.
„Acciza la carburanţi dispune de un grad foarte mare de colectare, aproape de 100%, colectare pe care operatorii o fac în numele statului“, spune Răzvan Nicolescu, Energy & Resources Industry Leader.
Potrivit reprezentanţilor pieţei, accizele aduc miliarde de euro anual la bugetul de stat, fiind una dintre cele mai mari surse de venit ale statului. Unele companii din segmentul retailului cu carburanţi spun că reducerea de preţ fără taxe a fost efectuată şi s-a văzut la pompe la începutul anului, însă creşterea preţului de-a lungul anului a venit din evoluţia cotaţiilor petroliere internaţionale şi a cursului valutar.

Cei mai mari patru jucători din retailul cu carburanţi pe piaţa locală – Petrom, Rom­petrol, MOL şi Lukoil „ nu vor să explice care sunt efectele imediate ale unei noi euroaccize. Contactaţi de ZF, reprezentanţii retailerilor nu au avut o poziţie oficială privind acuzele Ministerului de Finanţe din Ordonanţa pentru modificarea şi completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, potrivit cărora „deşi diminuarea fiscalităţii a vizat reducerea preţurilor de piaţă ale carburanţilor, s-a constatat că reducerea preconizată a fost atenuată de faptul că preţurile fără taxe ale carburanţilor au înregistrat creşteri“.
Astfel, potrivit aceleiaşi surse, România avea în iulie cel mai mic preţ al benzinei din Uniunea Europeană, însă preţul practicat de retaileri o plasează peste ţări producătoare de petrol ca Marea Britanie şi Olanda, dar şi peste Austria, Polonia sau Bulgaria.

Marţi, Ministerul Finanţelor a propus un proiect de ordonanţă pentru modificarea şi completarea Codului fiscal care prevede revenirea euroaccizelor la combustbil la nivelul din 2016, după ce a constatat o scădere drastică a încasărilor în prima jumătate a anului. Veniturile prognozate în plus ca urmare a acestei creşteri a accizelor sunt de 1,1 mld. lei în 2017 şi de 3,4 mld. lei în 2018.

În cazul benzinei cu plumb acciza urmează să crească de la respectiv 1.948,23 lei/1.000 litri la 2.327,27 lei/1.000 litri.
La benzina fără plumb acciza urmează să crească de la 1.656,36 lei/1.000 litri la 2.035,40 lei/1.000 litri.
La motorină acciza urmează să crească de la 1.518,04 lei/1.000 litri la 1.897,08 lei/1.000 litri.
Acciza în valoare de şapte cenţi în echivalent lei (circa 50 de bani) a fost eliminată la 1 ianuarie, după intrarea în vigoare a noului Cod fiscal.
La aceeaşi dată, a fost redusă şi TVA, de la 20% la 19%, ceea ce a dus la re­ducerea preţului la carburanţi de la 1 ianuarie.
Creşteri de accize la toate produsele
În cazul benzinei cu plumb acciza urmează să crească de la respectiv 1.948, 23 lei/1000 litri la 2.327,27 lei/1000 litri.
La benzina fără plumb acciza urmează să crească de la 1.656,36 lei/1.000 litri la 2.035,40 lei/1000 litri.

La motorină acciza urmează să crească de la 1.518,04 lei/1000 litri la 1.897,08 lei/1000 litri. Acciza în valoare de şapte cenţi în echivalent lei (circa 50 de bani) a fost eliminată la 1 ianuarie, după intrarea în vigoare a noului Cod Fiscal. La aceeaşi dată, a fost redusă şi TVA, de la 20% la 19%, ceea ce a dus la reducerea preţului la carburanţi de la 1 ianuarie.

sursa: zf.ro