Guvernul va disponibiliza angajaţi din zece ministere prin eliminarea a aproape 3.000 posturi ocupate, echivalent a 4% din numărul de angajaţi, va desfiinţa posturile vacante din administraţia centrală şi locală, nu şi de la cabinetul demnitarilor, şi va reduce numărul funcţiilor de conducere la 12%.

Tăierea posturilor ocupate va fi operată în Ministerul Agriculturii, Ministerul Afacerilor Interne (inclusiv prefecturi), Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţei Publice, Ministerul Economiei, Ministerul Educaţiei (inclusiv inspectoratele şcolare), Ministerul Finanţelor, Ministerul Muncii, Ministerul Mediului, Ministerul Sănătăţii (inclusiv direcţiile de sănătate publică), Ministerul Transporturilor şi Secretariatul General al Guvernului (SGG), conform unui proiect de ordonanţă pregătit pentru şedinţa de miercuri a Guvernului.

Numărul total al posturilor ocupate care vor fi desfiinţate a fost calculat deja la 2.860 astfel de locuri, „cu respectarea prevederilor legale aplicabile fiecărei categorii de personal”.

Actul normativ prevede în acelaşi timp că numărul total de posturi vacante din ministere, din cadrul celorlalte instituţii şi autorităţi publice aflate în subordinea, sub autoritatea sau coordonarea Guvernului sau a ministerelor, finanţate integral sau parţial din bugetul de stat şi din cadrul instituţiilor şi autorităţilor publice finanţate integral din bugetele asigurărilor sociale, precum şi din autorităţile şi instituţiile publice locale se reduce, prin desfiinţarea acestora, dar cu o serie de excepţii, precum posturile vacante aferente funcţiilor de demnitate publică şi cele aferente cabinetelor acestora şi funcţiile publice vacante de conducere, funcţiile publice de conducere cu statut special, posturile militare de conducere şi cele din categoria înalţilor funcţionari publici.

Pentru constituirea unui birou se va considera că este necesar un număr de minimum 5 posturi de execuţie, pentru constituirea unui serviciu – de minimum 7 posturi de execuţie, pentru constituirea unei direcţii – de minimum 15 posturi de execuţie, iar pentru constituirea unei direcţii generale – de minimum 25 de posturi de execuţie, schemele actuale de organizare urmând să fie modificate în acest sens în cel mult o lună la nivel central şi local.

La acest moment, Guvernul estimează deja că vor putea fi angajaţi 1.066 salariaţi la nivelul administraţiei publice locale, cu argumentul că multe primării au ajuns să mai aibă doar doi sau trei angajaţi, inclusiv primarul şi viceprimarul. Posturile vizate pentru ocupare de la nivelul administraţiei locale vor putea fi ocupate doar dacă există resurse financiare asigurate în cadrul bugetului local.

Prin reorganizarea aparatului administrativ, Executivul estimează o economie la bugetul de stat de 45 milioane lei în acest an şi 108 milioane lei în fiecare dintre următorii patru ani.