Capitalul autohton are nevoie de sprijinul decidentului politic, pentru ca firmele românești să poată fi competitive la export, în special pe piețele extracomunitare, a afirmat, miercuri, președintele Camerei de Comerț și Industrie a României, Mihai Daraban, într-o conferință dedicată sprijinirii întreprinzătorilor români.

Ne-am creat un program propriu de susținere a capitalului autohton care are, în acest moment, nevoie de sprijin al decidentului politic. Este trist să mă uit la cifre și să văd că există doar 818 firme private cu capital 100% românesc, cu cifra de afaceri cuprinsă între 10 și 20 milioane euro, 389 cu cifra de afaceri între 20 și 50 de milioane de euro, 76 de firme cu cifra de afaceri între 50 și 100 milioane euro și doar 55 de firme cu capital integral autohton cu peste 100 milioane de euro cifra de afaceri. Sunt doar 550 de firme cu capital integral autohton cu cifra de afaceri de peste 10 milioane de euro, ceea ce este trist„, a precizat Mihai Daraban, potrivit Agerpres.

În opinia acestuia, exportul nu poate fi un motor de creștere economică dacă producătorii autohtoni nu se pot baza pe cererea de pe piața internă. În acest sens, producători români de marcă au ridicat problema concurenței neloiale de pe piața internă, în special în sectorul producției de mobilă.

La export, statisticile sunt la fel de pesimiste. 14,4% din tot exportul României este realizat de cinci firme, 19,6% este deținut de zece firme, 27,2% este deținut de 20 de firme, 50,2% de 100 de firme, 73% de 500 de firme, puțin peste 83% este realizat de 1.000 de firme. Avem circa 22.500 de companii exportatoare. Dacă scădem aceste 1.000 de firme, vedem că pe 17% din export se bat circa 21.500 de firme. Mai mult, printre primii 100 de exportatori din România, numai trei sunt firme cu capital integral autohton – una din industria mobilei, una din IT și una din industria chimică”, a aratat presedintele CCIR.

În acest context, Daraban a spus ca una dintre soluții este convingerea atașaților comerciali din străinătate să adopte strategii de marketing noi și nu „să umble cu pliante și cu câte o mostră”.

CCIR a organizat miercuri conferința „Capital autohton: România producatoare – România exportatoare”, ca parte a programului său de susținere a întreprinzatorilor români. Susținerea exportului prin programe dedicate pe piețele extracomunitare este una dintre soluțiile agreate în cadrul acestei dezbateri.