Cea de-a II-a ediţie a conferinţelor cuprinse în campania „ADHD există” s-a derulat, marţi, la Timişoara, în organizarea Fundaţiei de Abilitare „Speranţa” şi a Inspectoratului Şcolar Judeţean Timiş.

Cu toate că numărul micuţilor atinşi de această afecţiune (deficit de atenţie) este semnificativ (circa 7%), numărul copiilor de care psihologul se poate ocupa este destul de redus, atât din cauza complexităţii şedinţelor curative, cât şi din cauza numărului prea mic de psihologi şcolari, dar şi din cauza reticenţei părinţilor, în majoritatea cazurilor, de a apela la specialist.

„În Timişoara ceva specific pentru ei (copiii cu ADHD, n.n.) este doar Fundaţia de Abilitare Speranţa; mai sunt şi alte locaţii, dar nu au terapie disciplinară specializată pentru aceşti copii. Din păcate, lucrăm cu 35-40 de copii pe an, mai mult nu putem, pentru că munca nu este numai cu copilul, ci şi cu familia, cu şcoala, acolo unde sunt probleme, cu mediul de acasă; este o interacţiune mare, e nevoie de o echipă destul de vastă. Avem rezultate foarte bune, e important ca beneficiarul să fie integrat în unitatea şcolară, pentru că tot mai mulţi copii care prezintă acest diagnostic au eşec şcolar”, a explicat psihologul Letiţia Baba, directorul Fundaţiei de Abilitare „Speranţa”.

Cauza care determină apariţia ADHD nu este bine definită, dar se pare că are şi o componentă genetică.

„Exista dovezi ştiinţifice care demonstrează că ADHD este cauzat în principal de factori genetici, deşi poate apărea şi ca urmare a unor leziuni prenatale în timpul dezvoltării creierului, iar ocazional poate fi efectul unor leziuni cerebrale postnatale. Factorii de mediu nu par să joace niciun rol important în etiologia iniţială a ADHD, cu toate că au un efect cristalizator asupra evoluţiei tulburării, lucru condiţionat de o înaltă co-morbiditate cu alte tulburări comportamentale şi de învăţare, de un înalt grad de deteriorare la nivelul zonelor cheie din viaţa celor afectaţi şi de accesibilitatea resurselor corespunzătoare de diagnostic şi tratament”, a adăugat Letiţia Baba.

În copilărie şi adolescenţă, ADHD afectează grav performanţele educaţionale, adesea cauzând eşec şcolar. Societatea trebuie să fie conştientă de faptul că gravele dificultăţi şi efectele cu care se confruntă persoanele cu ADHD nu se datorează inexistenţei tratamentelor sau a medicamentelor ineficiente, ci sunt cauza insuficientei conştientizări cu privire la această tulburare.

La conferinţa de la Timişoara participă aproape două sute de specialişti, medici, profesori, psihologi şi părinţi din ţară, se înscrie în cadrul mişcării la nivel mondial de stabilire a zilei mondiale de conştientizare a ADHD şi de sensibilizare a societăţii la dificultăţile şi obstacolele pe care le întâmpină persoanele afectate de această tulburare.